
10. december
Danes goduje SMILJAN
Ime Smiljan je južnoslovansko ime in ga razlagajo iz ratlinskih nazivov smilj, smilje (Antennaria dioica). Njegov izvor sega v srednjeveško Hrvaško, ko so se ljudje pogosto imenovali po rastlinah in živalih, ki so bile karakteristične za področje, na katerem so živeli. Ime Smiljan najdemo v koledarjih svetnikov, ki so bili popularni v srednjem vijeku. Prav tako se ime Smiljan pojavlja v raznih pripovedkah in legendah, ki so se prenašale iz roda v rod.
Moške različice imena: Smilijan, Smiljko.
Ženske različice imena: Smiljana, Smiljka.

10. december
SVETOVNI DAN ČLOVEKOVIH PRAVIC
Svetovni dan človekovih pravic obeležujemo 10. decembra. Na ta dan je bila leta 1948 v Parizu sprejeta splošna deklaracija človekovih pravic. Omenjena deklaracija predstavlja skupen ideal vseh ljudstev in narodov z namenom, da bi vsi organi družbe in posamezniki razvijali spoštovanje teh pravic in svoboščin ter zagotovili njihovo splošno priznanje in spoštovanje.
Ideja človekovih pravic je, da smo vsi, ne glede na to, kdo smo in kje smo se rodili, upravičeni do enakih temeljnih pravic in svoboščin. So pravice, ki jih imamo samo zato, ker smo človek. Človekove pravice niso privilegij, ne da se jih podeliti ali odpraviti. So neodtujljive in univerzalne.

DEŽURNO SLUŽBO BO OPRAVLJALA KOMUNALA
V slovenskobistriški občini sprejeli nov odlok o pokopališki dejavnosti
V Slovenski Bistrici imajo novi odlok o pokopališki dejavnosti, nadomestil je odlok iz leta 1988 in je usklajen z zakonom o pogrebni in pokopališki dejavnosti
“Odlok določa načine izvajanja pogrebnih slovesnosti in delovanja mrliških vežic, bistvena sprememba pa je izvajanje 24-urne dežurne službe na območju občine, ki je obvezna občinska gospodarska javna služba ter zagotavlja prevoz, pripravo in upepelitev pokojnika ter pripravo in izvedbo pogreba, kar se izvaja kot tržna dejavnost. Obvezno 24-urno dežurno službo bo na območju občine Slovenska Bistrica opravljala Komunala Slovenska Bistrica,” pravi Modest Motaln, vodja urejanja javnih površin pri Komunali Slovenska Bistrica.
To pomeni, da bo Komunala odgovorna za prvi prevoz pokojnikov do mrliških vežic oziroma prostorov za sodno obdukcijo. “Mi smo se na to že pripravili in v mrliški vežici uredili hladilne prostore za pokojnike. Za zdaj je kapaciteta hladilnih prostorov za tri pokojnike, lahko pa jo povečamo na šest,” pojasnjuje Modest Motaln. Komunala Slovenska Bistrica bo 24-urno dežurno službo zagotavljala na primeren in dostojen način, v skladu z vsemi etičnimi, moralnimi in pietetnimi načeli. Sicer pa občinski svetniki na svoji seji niso sprejeli amandmaja, ki ga je vložila svetniška skupina SD, in sicer, da naj se v odloku ohrani četrta točka 21. člena, ki določa, da na pokopališče ni dovoljeno voditi psov.
VIR: Tomaž Ajd, Štajer’c
FOTO: Slovenskobistriško pokopališče (Tomaž Ajd)

10. december 2019
DOBRODELNI KONCERT S SREČELOVOM NA 2. OSNOVNI ŠOLI
Besedilo

DOBRODELNA PRIREDITEV OŠ POHORSKEGA ODREDA
V ponedeljek, 10. decembra, ob 17. uri bo v športni dvorani v Slovenski Bistrici glasbeno-plesna prireditev, na kateri se bodo predstavili učenci OŠ Pohorskega odreda Slovenska Bistrica in gostja, pevka Anabel. Po prireditvi bo še dobrodelni bazar.
VIR: Tomaž Ajd, Štajer’c

ALEKS ŠTAKUL PREDSTAVIL AVTORSKO DELO SKOZI ČAS
Knjižnica Josipa Vošnjaka Slovenska Bistrica je v četrtek, 10. decembra 2015, gostila dva novinarja RTV Slovenija, ki sta s svojim pronicljivim delom močno zaznamovala naš največji nacionalni medij RTV Slovenija.
V goste so namreč povabili Aleksa Štakula, ki je živel tudi v Slovenski Bistrici, in njegovega stanovskega kolega ter prijatelja Lada Ambrožiča. In to s prav posebnim razlogom.
Aleks Štakul, novinar, urednik, publicist in nekdanji generalni direktor RTV je predstavil svojo knjigo Skozi čas, v kateri je orisal 50 let delovanja medijske hiše ter mnoge mejnike, ki so zaznamovali naš čas in prostor. Z njim se je pogovarjal njegov prijatelj Lado Ambrožič, ki so si ga gledalci zapomnili po mnogih odmevnih oddajah.
VIR: Studio Bistrica
FOTO: Edvard Grobler

SPREJEM ZA IVANA TRAJKOVIČA
Za tekvondoista Ivana Trajkoviča, ki si je kot drugi štajerski športnik izboril nastop na olimpijskih igrah v Tokiu, so sprejem v torek, 10. decembra, pripravili tudi v domačem mestu, v Slovenski Bistrici.
Član Tekvondo kluba Proficio Hwarang iz Maribora se je uvodoma zahvalil slovenjebistriškemu zavodu za šport, ki mu omogoča, da lahko v športnih objektih v Slovenski Bistrici trenira 24 ur na dan. 28 – letni borec je na finalu tekmovanj za veliko nagrado v Moskvi v kategoriji nad 80 kilogramov osvojil četrto mesto, kar je bilo dovolj, da se je z novimi točkami na olimpijski lestvici prebil na peto mesto.
Trajkovič je povedal, da bo dal vse od sebe, da bi v Tokiu osvojil medaljo. Na sprejemu v prostorih Zavoda za šport Slovenska Bistrica so sodelovali tudi Marjan Štimec, direktor Zavoda za šport Slovenska Bistrica, Drago Trajkovič, Ivanov oče in kondicijski trener ter dr. Ivan Žagar, župan Občine Slovenska Bistrica.
VIR IN FOTO: Studio Bistrica

V PRIČAKOVANJU DEDKA MRAZA
Lutkovna skupina Koruzno zrno iz Slovenske istrice vas danes, ob 17. uri, vabi na grajsko dvorišče, kjer bomo skupaj počakali prihod dedka Mraza in njegovih spremljevalcev.
VIR: Večer

OBNOVLJENA IN DOGRAJENA ŠOLA NA ZGORNJI POLSKAVI
Za učence, učitelje in vodstvo Osnovne šole Antona Ingoliča Spodnja Polskava, podružnice Zgornja Polskava, je bil današnji dan poseben. Predstavniki ministrstva za šolstvo, znanost in šport, bistriške občine, krajevne skupnosti in ravnateljica Danica Veber so namreč slavnostno odprli obnovljene in dograjene prostore tamkajšnje šole, ki jo v šestih oddelkih (trije oddelki devetletke in trije osemletke) obiskuje 117 učencev.
“Stari del šole je bil že dotrajan, zato smo ga v celoti obnovili, dograjene pa so učilnice za prvo triado in telovadnica, ki bo poslej odprta za športne dejavnosti krajanov in širše okolice tudi ob popoldnevih in sobotah,” je pojasnila Vebrova in nadaljevala, da so v obstoječem delu šole pridobili knjižnico ter multimedijsko učilnico, ki pa jo še morajo opremiti z računalniki.
Naložba je bila vredna več kot 500 milijonov tolarjev, šolo pa so obnovili in dogradili z denarjem, ki so ga zbrali s krajevnim samoprispevkom, del denarja pa sta prispevala tudi Občina Slovenska Bistrica in omenjeno ministrstvo.
VIR: Gabrijel Toplak, Večer
FOTO: OŠ Zgornja Polskava (Arhiv OŠ Antona Ingoliča Spodnja Polskava)

SPREJELI ODSTOP DIREKTORJA
Dosedanji direktor Montala se je odločil za tak korak zaradi afere WTC
Alojz Gorčenko, dosedanji direktor za proizvodnjo in razvoj v bistrškem Impolu, je bil v upravnem odboru Impolove družbe Montal — ta je zasedal pod predsedstvom Janka Žerjava — imenovan za vršilca dolžnosti direktorja Montala, ene od hčerinskih firm največjega bistrškega podjetja. Montalov upravni odbor je zasedal zaradi afere WTC in s tem povezanega ponujenega odstopa dosedanjega direktorja Montala Milana Ozimiča. Ta je na seji poudaril, da se pri sklepanju milijona mark vrednega posla pri gradnji svetovnega trgovinskega centra ni okoristil. Kot je za naš časnik že povedal, pa je sprejel pogoje investitorjev, ker je lahko le tako svojemu podjetju zagotovil posel, vreden kar četrtino Montalove letne realizacije. Šlo je, kot je povedal Ozimič, za plačilo običajnih provizij, del teh pa se je, tako kaže, stekal v žepe posameznikov. Milan Ozimič bo ostal v Montalu tudi po sprejetem odstopu in prenehanju direktorske funkcije, za tak korak pa se je odločil, da bi preprečil blatenje imena svoje firme.
VIR: (ps), Večer
FOTO: Alojz Gorčenko (Bistričan.si)

BISTRIŠKI GRAD KLIČE PO OBNOVI
Kakšna bo njegova usoda?
Občinska kulturna skupnost je v prihodnjem srednjeročnem načrtu mislila tudi na obnovo bistriškega gradu. Načrtovali so okoli poldrugi milijon dinarjev pomoči — dobili pa niso ničesar. Podobno se je zgodilo tudi gradom Štatenbergom. Republiška kulturna skupnost bo nekaj denarja primaknila samo za fasado in obnovo ostrešja.
Grad v Slovenski Bistrici sodi med spomenike prve kategorije, zgradili so ga najbrž v 12. stoletju. Naglasiti pa je treba, da pravzaprav od prvotnega gradu mi ostalo nič, kajti sedanja stavba je iz prve polovice 17. stoletja. Zelo bogata je notranjost — na stopnišču, v kapeli in dvorani je bogato baročno slikarstvo in prav takšna je tudi arhitektura.
Grajsko stavbo, oglate stolpiče, obzidje in krila je zob časa že pošteno načel — škoda bi bila neprecenljiva, če bi jih popolnoma uničil.
VIR: Večer
FOTO: V gradu so našli svoj mir stanovalci, planinci, telesnokulturna skupnost in drugi (B. Vugrinec)

10. december 1952
S PRAGERSKEGA
V prostorih železniške postaje Pragersko so se pred dnevi zbrali delegati iz obrata GG Slovenska Bistrica, iz “Pinusa” Rače, iz Sindikalne podružnice železničarjev postaj Rče in Pragersko ter izvolili odbornika v Zbor proizvajalcev okraja Maribor-okolica. Delegate je med drugim pozdravil tudi Tone Meglič, član OSS. Za svojega odbornika so izvolili Antona Bezjaka, vlakovnega odpravnika postaje Pregersko.
VIR: Delegat, Večer

Rodil se je duhovnik in lokalni aktivist ŠTEFAN KUŠAR
Štefan Kušar (tudi Kušer) se je rodil 10. decembra 1910 na Križnem Vrhu.
Osnovno šolo je obiskoval v Laporju, v Celju pa klasično gimnazijo. Mašniško posvečenje je prejel 5. julija 1936 v Mariboru.
Kot kaplan je služboval v raznih krajih: v Velenju v župniji sv. Martina med 1937−38, v Starem trgu pri Slovenj Gradcu leta 1938, v Mariboru v župnijah sv. Rešnje telo med 1938−39, sv. Lovrenc na Dravskem polju med leti 1939−41 in leta 1941 na hrvaškem v Sladojevcih.
Med 2. svetovno vojno je bil Štefan Kušar eden izmed 354 slovenskih duhovnikov in redovnikov, ki jih je nemški okupator izgnal iz mariborske škofije na Hrvaško. Kušarja so skupaj s sedmimi možmi že peljali v taborišče Jasenovac. Načelnik taborišča ga je zadnji trenutek črtal s seznama. Pozneje je izvedel, da se je to zgodilo po posredovanju nadškofa Stepinca. Nastavljen je bil kot upravnik v župniji Gušče pri Sisku.
Po vrnitvi v Slovenijo je bil Kušar župnik v Črešnjicah (1946−60, občina Vojnik), namestnik vikarja (1953) na Frankolovem (občina Vojnik), župnik na Keblju (1960−69, občina Slovenska Bistrica), pri Sv. Jerneju pri Ločah (1969−78, občina Slovenske Konjice), župnijski upravitelj v Črešnjicah (1978−81) in od leta 1981 župnik v Črešnjicah.
Bil je tudi nadvse sposoben organizator. Tako mu je uspelo, da so Črešnjice dobile telefon, asfaltno cesto in avtobusno relacijo Črešnjice‒Celje, župnijska cerkev pa nove freske.
Štefan Kušar je leta 2001 praznoval diamantno mašo.
Umrl je 19. avgusta 2002 v Celju, pokopan je na pokopališču v Češnjicah.
Vir: biografski-sb.si

URADNO ODPRLI LOKALNO ŽELEZNIŠKO PROGO SLOVENSKA BISTRICA−ČREŠNJEVEC
Proga je nastala kot posledica trasiranja Južne železnice, ki je obšla Slovensko Bistrico in si je želela lastnega tirnega priključka z glavno progo. Graditi so jo začeli razmeroma pozno. Koncesija za gradnjo je bila razglašena 23. julija 1908, progo so gradili le nekaj mesecev. Svečano so jo odprli 10. decembra 1908, obratovati pa je začela 11. decembra 1908.
Železniška proga, ki je mesto povezala z Južno železnico, je bila zgrajena za časa župana Alberta Stigerja. Gradnjo je vodil in nadziral gradbenik Jakob Versolatti (1848-1932), ki je v osemdesetih letih 19. stoletja v mesto prišel kot zidar. Proga, ki je bila dolga 3,6 kilometra, ni imela krivin, razen pri priključku na južno železnico, in je bila prvenstveno zgrajena za potrebe gospodarstva. Pomembno vlogo je odigrala kot transportno sredstvo pri industriji bakra, lesa in bučnega olja, seveda pa je bila rabljena tudi za potniški promet.
Vožnja iz mesta do Črešnjevca je trajala 15 minut. Na progi so bila tudi tri postajališča. Dnevno je obratovalo sedem parov vlakov, ob nedeljah in semanjih dneh pa devet parov vlakov. Vlak je imel vagone prvega in tretjega razreda, sicer pa so bili vsi vlaki mešani in so vozili s seboj tudi tovorne vagone. S tako gostim prometom so imeli Bistričani zvezo praktično z vsakim pomembnim vlakom na Južni železnici.
Promet na progi je opravljala Južna železnica, na osnovi pogodbe z dne 20. aprila 1908 leta. Za opravljanje prometa na progi sta bili dobavljeni dve mali dvoosni tendrovki na nasičeno paro, ki ju je zgradila tovarna Krauss v Lienzu. Po prvi svetovni vojni so prvotne lokomotive zamenjali z nekoliko močnejšimi stroji, to so bile lokomotive Južne železnice označene kot JDŽ 162, ki so bile zgrajene v tovarni lokomotiv v Floridsdorfu na Dunaju. Za lokomotivami serije 162 je delo na progi prevzela lokomotiva JDŽ 151-001. Občasno je po tej progi vozila tudi lokomotiva serije JŽ 51 (danes deponirana in muzejsko ohranjena na postaji Grosuplje). Lokomotiva JDŽ 151-001 je danes ohranjena in stoji na kamnitem podstavku pred železniško postajo v Mariboru.
Na progi je bil promet vseskozi aktiven in je prinašal dobiček. V načrtu je bila tudi gradnja proge (podaljšanje proge) od postaje Slovenska Bistrica Mesto do tovarne Impol na Zgornji Bistrici. Progo so celo dvakrat trasirali, vendar žal do realizacije ni prišlo.
Proga je bila po manj kot 60 letih, 31. decembra 1965 ukinjena, saj je splošna motorizacija po drugi svetovni vojni pospešila zmanjšanje pomena železnice. Stavba nekdanje železniške postaje, ki je pozneje služila tudi kot avtobusna, je stala vse do leta 2008, ko so jo porušili. Na nekdanjo železniško postajo v Slovenski Bistrici zdaj spominja le še kurilnica oziroma delavnica za oskrbo parnih lokomotiv, ki spada v tip stavb tako imenovane predalčkaste gradnje.
Zadnja lokomotiva, ki je vozila na tej leta 1965 ukinjeni progi, je lokomotiva tipa JŽ 151-001, kakršna stoji pred stavbo železniške postaje Maribor. Po trasi nekdanje železnice je speljana razširjena cesta.
Slovenski gospodar je 17. decembra 1908 o tem takole poročal:
»Dne 10. dec. se je otvorila lokalna železnica iz kolodvora v mesto Slov. Bistrica. Da je v mestu bilo mnogo frankfurtaric se ne čudimo, a da so tudi kolodvor deželne železnice okrasili s prusaškirni zastavami, pa je več kot čudno. Mogoče je bilo to c. kr. državnim in deželnim uradnikom na čast. V Avstriji je namreč marsikaj mogoče, med drugim tudi to, da se v njej c. kr. uradniki, kakor smo videli tudi deželni glavar, prav dobro počutijo v senci vsenemške, torej protiavstrijske zastave. Hm, hm! Sicer pa je cela prireditev imela prav klaverno lice. Ko so ob prihodu vlaka krepko zaorili živio klici in popolnoma zadušili jetični hajl, so se nekako premišljali, bi izstopili ali ne – mogoče so mislili, da se je novi lukamatija zmotil in jih zapeljal v deveto deželo kamor bi radi Slovence spravili. Nazadnje pa so le spoznali, da so na pravem mestu ter so po blagoslovljenju korakali peš v mesto. Videti je bilo, kakor da bi bistriški voditelji imeli težko vest! Mi kmetje privoščimo meščanom železnico, a odločno smo zoper to, da bi mi za druge plačevali. Kako pride okraj do tega, da bi za vsakoletno zgubo, ki je neizogibna, plačeval 4000 kron, ko ima vendar edino le mesto od nje korist, okraj pa nič. Kdor hoče komod biti, naj si sam plača.«
VIR: Brate, Tadej: Slovenjebistriško v okviru in razvoju železnic na Štajerskem, Zbornik občine Slovenska Bistrica II., 1990, str. 194
FOTO: Mešani vlak z lokomotivo JŽ 151–001 na vožnji proti Slovenski Bistrici (Zbornik občine Slovenska Bistrica II., str. 195)
