Leto 2024 je bilo za skupino Impol polno preizkušenj, a tudi pomembnih uspehov. Med glavnimi izzivi so bili negotovi tržni pogoji, pritisk na prodajne cene in naraščajoči stroški, ki smo jih uspešno obvladali z razvojem novih strategij, inovacijami in poudarkom na trajnostnem razvoju. V intervjuju nam glavni izvršni direktor Andrej Kolmanič in izvršna direktorica za finance in informatiko Irena Šela razkrivata, kako smo skupaj premagovali izzive in dosegali zastavljene cilje.
Izzivi in priložnosti v letu 2024
S katerimi ključnimi izzivi in priložnostmi se je skupina Impol soočala v letu 2024 in kako smo jih obvladali?
ANDREJ KOLMANIČ: Leto 2024 je prineslo veliko izzivov, predvsem zaradi težav pri zagotavljanju načrtovanega dobička, saj so se prodajne cene naših izdelkov znižale, medtem ko so cene vhodnih materialov ostale nespremenjene ali so se celo zvišale. To je zahtevalo prodajo večjih količin izdelkov kot prejšnja leta, in to ravno v času, ko je povpraševanje na določenih trgih in v določenih panogah upadalo. Poleg tega smo se soočali s popolnim upadom prodaje pri enem od ključnih kupcev na področju finaliziranih izdelkov. Zato smo veliko vlagali v razvoj novih izdelkov in širjenje nabora naših kupcev, saj se zavedamo, da prevelika odvisnost od posameznih panog ali kupcev prinaša velika tveganja. Hkrati smo se soočali z velikimi pričakovanji kupcev na področju trajnostnega razvoja, kar smo naslovili s pripravo ustrezne strategije in uspešnim širjenjem nabora dobaviteljev sekundarnega aluminija.
IRENA ŠELA: Ob tem je bil pomemben izziv financiranje poslovanja v času inflacije, rasti obrestnih mer in nihanja cen aluminija na borzi. Kljub tem dejavnikom nam je uspelo ohraniti ustrezno likvidnost in stabilno kapitalsko strukturo. Soočili smo se tudi s pomanjkanjem ustreznega kadra in hkrati s situacijo, ko je bilo v določenem obdobju zaposlenih preveč. To težavo smo uspešno naslovili z notranjimi prilagoditvami, predvsem s prilagajanjem števila izmen trenutnim potrebam trga. Digitalizacija procesov je bila prav tako pomembna tema. Intenzivno digitaliziramo livarništvo in kovanje. Popisali smo procese in določili pogoje za uvedbo standardnega informacijskega sistema na področju prodaje, nabave, financ, logistike in proizvodnje.

Tržne razmere in strateški cilji
Kako so tržne razmere in makroekonomske spremembe vplivale na naše poslovanje in strateške cilje v letu 2024?

ANDREJ KOLMANIČ: Negotovosti na makroekonomskem in geopolitičnem področju so letos ostale velik izziv. Povpraševanje po naših izdelkih se je v letu 2024 dodatno zmanjšalo, kar je bilo še posebej izrazito v tretjem četrtletju. To je pomenilo, da naših ciljev, ki smo jih postavili na začetku leta, nismo dosegli v takšnem obsegu, kot smo pričakovali. Posledice so bile nižje dosežene količine prodaje, slabši poslovni rezultati in zmanjšanje vlaganj v opremo.
IRENA ŠELA: Kljub tem razmeram smo ohranili stabilno poslovanje in se osredotočili na dolgoročne izboljšave. Naš odgovor na makroekonomske spremembe je bila predvsem optimizacija procesov in vlaganje v projekte, ki nas pripravljajo na prihodnost – od trajnostnega razvoja do digitalizacije.
Digitalizacija in njene koristi
Kako je napredek na področju digitalizacije vplival na naše poslovne procese in kje vidimo največje koristi za prihodnost?
ANDREJ KOLMANIČ: Digitalizacija ni zgolj tehnični projekt, temveč celovita preobrazba poslovanja, ki ga oblikujemo skupaj. Njena ključna naloga je, da postanemo bolj učinkoviti, povezani in pripravljeni na prihodnje izzive. V letu 2024 smo zaključili projekte digitalizacije izdelave kovanih in finaliziranih izdelkov ter intenzivno delali na področju livarništva v Slovenski Bistrici. Začeli smo tudi s pripravami na digitalizacijo procesov v stiskalništvu in valjarništvu. Prednosti teh projektov so očitne – hitrejše zaznavanje težav v proizvodnji, optimizacija delovanja strojev in avtomatizacija posameznih procesov. Ti koraki neposredno vplivajo na učinkovitost, kakovost in stroške.
IRENA ŠELA: Na področju administrativnih procesov smo uvedli več manjših projektov avtomatizacije, ki zmanjšujejo birokracijo in omogočajo boljše upravljanje dokumentov. Gradimo tudi sistem za sledenje zalogam in upravljanje logistike, kar nam omogoča boljše načrtovanje, zmanjšanje zastojev v proizvodnji in zmanjšanje nepotrebnih stroškov. Prav tako smo se osredotočili na analitiko in poročanje, ki vodstvu omogočata vpogled v ključne kazalnike poslovanja in sprejemanje odločitev na podlagi realnih podatkov. V prihodnosti bo ključna tudi dodatna usposobljenost zaposlenih za uporabo novih digitalnih orodij. Posebej je treba poudariti, da je vsak projekt na področju digitalizacije procesa interdisciplinaren, kar pomeni vključevanje procesov od proizvodnje, prodaje, nabave, planiranja, logistike, financ in informatike.
Trajnostni razvoj
Katere trajnostne pristope smo uvedli, da bi izboljšali naš okoljski odtis in kako vplivajo na odnose z dobavitelji in kupci?
ANDREJ KOLMANIČ: Eden naših pomembnih dosežkov je uvedba linije izdelkov z nizkim ogljičnim odtisom, imenovane InfiniAL, ki temelji na večjem deležu recikliranih materialov, nizko ogljičnem primarnem aluminiju in energetsko učinkoviti proizvodnji. To linijo smo razvili skladno z zahtevami trga in standardom ISO 14067 za izračun ogljičnega odtisa. Poleg tega smo izboljšali energetske prakse z uporabo energije iz obnovljivih virov.
IRENA ŠELA: Ti trajnostni pristopi krepijo odnose z našimi kupci in dobavitelji. Kupci cenijo našo zavezanost k zmanjševanju ogljičnega odtisa in transparentnost pri poslovanju. Dobavitelji nas prepoznavajo kot dolgoročnega partnerja, ki daje prednost odgovornemu in trajnostnemu poslovanju.
Dosežki leta 2024
Katere dosežke iz leta 2024 še posebej izpostavljate in kako bodo vplivali na prihodnost?
ANDREJ KOLMANIČ: Ponosni smo lahko na več dosežkov, ki so zaznamovali leto 2024. Največji dosežek je stabilno poslovanje v negotovih razmerah. V tem letu smo pridobili več kot 120 novih kupcev ali projektov, kar potrjuje našo konkurenčnost in sposobnost prilagajan ja zahtevam trga.
IRENA ŠELA: Poleg tega smo uspešno zaključili projekt INDIGO, ki je digitaliziral naše procese in omogočil boljšo preglednost nad podatki o izdelavi in trajnostnih kazalnikih. Ponosni smo tudi na povečanje deleža recikliranih materialov v naših izdelkih. Ne smemo pozabiti na uspešno predstavitev na mednarodnem sejmu Aluminium 2024, ki velja za največji dogodek aluminijske industrije. Sejem je bil odlična priložnost za krepitev naše prepoznavnosti in gradnjo zaupanja na svetovnem trgu. Ti dosežki niso le odraz prizadevanj vseh zaposlenih v Impolu, ampak gradijo tudi trdne temelje za prihodnost, v kateri bomo nadaljevali s trajnostnim in tehnološkim razvojem.
Pogled v prihodnost
Kateri tržni trendi in izzivi nas čakajo v letu 2025 in kako smo nanje pripravljeni?
ANDREJ KOLMANIČ: Globalno gospodarsko okolje se še naprej razvija neenakomerno. Medtem ko se v ZDA pričakuje opazna rast BDP v višini +2,5 odstotka, naj bi gospodarstvo evroobmočja raslo le za +0,8 odstotka. Šibek industrijski sektor še posebej zavira gospodarsko rast. Napoveduje se stagnacija v Nemčiji, ki je naš največji trg. Glede na šibkost trgov in odsotnost znakov okrevanja v bližnji prihodnosti ob vstopu v leto 2025 ostajamo previdni.
IRENA ŠELA: Šibko industrijsko gospodarstvo v Evropi povzroča vse večji pritisk na cene in obseg prodaje v številnih panogah. Da bi ublažili te vplive, moramo uresničiti že zastavljeno: širitev nabora kupcev na področjih, kjer trenutno nismo prisotni; optimizacijo procesov z namenom znižanja stroškov in povečanja učinkovitosti; zagotavljanje virov za pospešen razvoj novih izdelkov, ki bi lahko nadomestili zmanjšano povpraševanje v določenih panogah; povečanje fleksibilnosti, kar nam omogoča hitrejše prilagajanje tržnim razmeram. Verjamemo, da se lahko s proaktivnim pristopom spopademo s temi izzivi.
Intervju pripravila: Urša Zidanšek, svetovalka za korporativno komuniciranj

