Spremembe na družbenem, osebnem, zdravstvenem in drugih področjih postavljajo pred starejše mnoge izzive in vprašanja. Zakon o dolgotrajni oskrbi z novelo, ki je bila sprejeta 20. junija 2025, postopoma stopa v veljavo. Daje možnosti za dostopno, uporabno in kakovostno oskrbo starejših glede na njihove potrebe.
Pravice, ki jih lahko starejši že uveljavljajo na vstopnih točkah, ki so centri za socialno delo, so naslednje: pravica do oskrbovalca družinskega člana, dolgotrajna oskrba na domu, pravica za krepitev in ohranjanje samostojnosti, pravica do storitev e-oskrbe, celodnevna dolgotrajna oskrba v instituciji
(od 1. decembra 2025), dnevna oskrba pri izvajalcu (od 1.decemba 2025), denarni prejemek (od 1.decemba 2025).
Z namenom informiranja in pomoči je februarja 2025 v Društvu upokojencev Slovenska Bistrica začela delovati Svetovalnica in informacijska točka Pomoč starejšim.
Svetovalnica nudi občankam nasvete, informacije, usmeritve in pomoč pri reševanju težav s socialnozdravstvenega, finančnega, stanovanjskega in upravnopravnega področja. Za namen seznanjanja je bila v 1200 izvodih izdana zloženka, ki je bila razdeljena starejšim, institucijam, javni službam in društvom upokojencev Slovenska Bistrica, Makole in Poljčane. Dežurne svetovalke vsako sredo in petek med 11. in 12. uro sprejemajo klice in vprašanja, ki jih postavljajo starejši občani in občanke.
V ta namen deluje posebna telefonska številka 051-429-421. Prav tako lahko pridejo uporabniki na sedež Društva upokojencev Slovenska Bistrica.
Do konca junija je bilo izvedenih že več kot 55 ur prostovoljnega dela. Deset izmenjaje dežurnih prostovoljk je sprejemalo vprašanja, ki so se nanašala predvsem na problematiko stanovanj za starejše, vključitve v dom upokojencev, e-oskrbo na domu, iskanje osebnega zdravnika, včlanitve v društva, izgubo izkaznic, dolgotrajno oskrbo in drugo.
Za postavljenimi vprašanji se pogosto skriva širša paleta težkih življenskih dogodkov, ki jih prostovoljke naslavljamo z razbremenilnimi pogovori. Klice in odgovore beležimo v interno evidenco. Prostovoljke na telefonu delujemo pa načelih prostovoljnih organizacij z upoštevanjem zaupnosti in varovanja podatkov, dostojanstva, integritete in spoštovanja, aktivne participacije udeležencev in najbolšega interesa uporabnikov.
Odgovore nudimo takoj ali v sedmih do desetih dneh od postavljenega vprašanja, ko klicatelju vrnemo klic na njegovo telefonsko številko. V primeru zahtevnejših vprašanj sodelujejo priznani strokovnjaki s področij, ki so pomembna za starejše: zdravniki, epidemiologi, psihiatri, psihologi, medicinske sestre, patronažne sestre, socialni delavci, finančni svetovalci, pravniki, upravni delavci in drugi.
V juliju in avgustu bo pomoč Svetovalnice dostopna pa telefonu v času uradnih ur Društva upokojencev Slovenska Bistrica, in sicer vsako sredo med 9. in 11. uro.
Le z roko v roki in drug z drugim, z medsebojno skrbjo in pomočjo, bo naše bivanje v zrelih letih imelo namen in smisel.
Zdenka Černelič