Globalne gospodarske razmere in njihov vpliv na industrijo aluminija
Leto 2025 globalnemu gospodarstvu prinaša številne izzive, zlasti industriji aluminija. Pogovarjali smo se z izvršni-ma direktorjema skupine Impol, Andrejem Kolmaničem in Ireno Šela, ter pridobili vpogled v trenutno stanje podjetja, odzive na tržne razmere in strategije za prihodnost.
KAKO TRENUTNE RAZMERE NA GLOBALNEM TRGU ALUMINIJA VPLIVAJO NA POSLOVANJE IMPOLA?
Že v drugi polovici leta 2024 smo zaznali izrazit upad povpraševanja. Napovedi vseh strokovnih združenj, v katerih sodelujemo, so za leto 2025 napovedovale skromno oziroma skoraj nično industrijsko rast v evroobmočju. Napovedana rast je znašala samo 0,2 odstotka. Za naš najpomembnejši trg Nemčijo so bile projekcije še slabše, saj so napovedovale celo 0,7-odstotni padec industrijske rasti. Žal so se te napovedi izkazale za popolnoma pravilne. V prvem kvartalu leta 2025 se tako tudi sami soočamo z zmanjšanim obsegom povpraševanja pri večini proizvodnih programov. Podoben trend opažajo številni predelovalci aluminija po vsej Evropi, kar dodatno povečuje pritisk na cene naših izdelkov. Po razpoložljivih statističnih podatkih so trenutne cene primerljive s tistimi s konca leta 2020. Izjema ostaja program aluminijastih folij, kjer povpraševanje ostaja visoko, kar uspešno izkoriščamo.
V prvem kvartalu smo tako v primerjavi z letnimi načrti dosegli približno 13 odstotkov nižjo realizacijo proizvodnje in prodaje. Ob tem so povprečne cene skoraj 20 odstotkov nižje kot v enakem obdobju lani, zato z rezultati ne moremo biti zadovoljni. Takšno stanje trenutno zaznamuje celotno evro območje. Kljub temu med predelovalci prevladuje mnenje, da smo dosegli dno in da se lahko razmere odslej le še izboljšujejo seveda ob predpostavki, da nas ne preseneti še kakšen dogodek v tem vse bolj nepredvidljivem svetu.
KAKO SE IMPOL ODZIVA NA VISOKE CENE ENERGIJE IN KITAJSKO KONKURENCO?
V Impolu imamo jasno zapisano strategijo za nakup energentov, ki se je v praksi večinoma izkazala kot zelo ustrezna. Njeno pravilnost potrjujejo tudi naši industrijski kupci. Energijo kupujemo raz-pršeno – v različnih obdobjih in časovnih intervalih – z začetkom že tri leta pred dejanskimi potrebami. Večina evropskih porabnikov posluje po podobnih načelih, razlike pa nastajajo zaradi različnih podpornih mehanizmov, ki jih posamezne države namenjajo energetsko intenzivnim podjetjem. Veliko večje razlike pa se pojavijo v primerjavi s konkurenco izven Evrope, kjer so pogoji za nakup energentov pogosto ugodnejši.
Naša trajna usmeritev ostaja zniževanje specifične porabe energije na tono proizvoda. Ob tem se kitajska konkurenca še vedno močno uveljavlja predvsem pri generičnih in cenovno občutljivih izdelkih, pri čemer z nakupi podjetij v Evropi postopoma vstopa tudi na trg zahtevnejših izdelkov. V Impolu se zato usmerjamo v razvoj in širitev proizvodnje izdelkov z višjo dodano vrednostjo. Za leto 2025 smo si zastavili jasen cilj – rast na področju proizvodnje folij, kjer je povpraševanje stabilnejše, cene pa višje v primerjavi z debelim valjanim programom. Skladno s tem občutno povečujemo obseg proizvodnje folij.
Na področju stiskalništva je uvedba carin negativno vplivala predvsem na program vlečenih palic, medtem ko na drugih segmentih pričakujemo realizacijo letnega plana. Z dobrim povpraševanjem smo zadovoljni v podjetju Rondal, medtem ko Stampal SB in Impol-FinAl uspešno osvajata projekte, ki bi lahko zagotovili stabilen proizvodni cikel v prihodnjem obdobju.

KAKŠNI SO UČINKI DIGITALIZACIJE IN TRAJNOSTNIH PROJEKTOV V PRAKSI?
Digitalizacija v Impolu pomeni več kot le uvedbo novih sistemov, predstavlja temeljito spremembo načina dela. Spremljanje podatkov v realnem času omogoča pametnejše odločanje, boljši nadzor nad porabo energije in varnostjo procesov. Informatika in proizvodnja danes sodelujeta tesneje kot kadarkoli prej.
Medtem ko smo odločitev za uvedbo no-vega standardnega sistema ERP odložili, samostojno razvijamo sistem MES, ki:
– spremlja stanje strojev in delovnih nalogov,
– beleži porabo materiala, čas izdelave in izmet,
– zagotavlja sledljivost izdelkov,
– se povezuje z ERP in stroji.
Pri digitalizaciji proizvodnje, npr. v livarništvu in stiskalništvu, smo uvedli strožjo kontrolo dostopov med IT- in OT-okoljem ter fizično ločili obe omrežji. S tem smo omejili možnost nepooblaščenih posegov v stroje in zagotovili neprekinjeno delo-vanje, saj nenadzorovani vdori ali napake na krmilnih napravah predstavljajo eno največjih tveganj za nemoten potek proizvodnih procesov.
V skupini Impol je trajnost pomemben temelj poslovanja, kar se izraža pri konkretnih projektih, razvojnih usmeritvah in certifikatih. Kupci vse bolj zahtevajo izdelke z nizkim ogljičnim odtisom, visoko vsebnostjo recikliranega aluminija in sledljivostjo po trajnostnih merilih, kot je naša blagovna znamka InfiniAL. Prilaga-jamo se standardom, kot sta ISO 14067 (ogljični odtis) in ISO 22095 (sledenje materialom). Poudarek dajemo izdelkom z nizkim ogljičnim odtisom in visoko vsebnostjo recikliranega materiala. Certifikat s področja družbene odgovornosti potrjuje spoštovanje človekovih pravic in varnih pogojev dela. Digitalizirani postopki omogočajo transparentno sledenje ogljičnemu odtisu izdelkov in optimizacijo virov. Pridobljeni certifikat TPM pomeni potrdilo o vitki in trajnostni proizvodnji, osredotočeni na zanesljivost, učinkovitost in varno delovno okolje. Nenazadnje tudi Akademija za razvoj kadrov, ki smo jo uvedli, omogoča razvoj trajnostnih kompetenc zaposlenih, vključno z digitalizacijo in vitko proizvodnjo.
KAKO SPREMEMBE V AVTOMOBILSKI INDUSTRIJI VPLIVAJO NA PRODAJNE STRATEGIJE IMPOLA?
Pomembno je ločiti spremembe. Če govorimo o tehnično-tehnoloških spremembah, kakršna je elektrifikacija vozil, to nima vpliva na naš proizvodno-prodajni portfelj, kvečjemu predstavlja priložnost za rast. Naši trenutni proizvodi niso povezani z vrsto pogona vozila, saj so namenjeni drugim aplikacijam. Problematična pa je sprememba v vodilnih proizvajalcih vozil.
Žal namesto evropsko tehnološko zaostalih električnih vozil prevlado prevzemajo kitajski proizvajalci. Proizvodnja poteka na Kitajskem, zato kot dobavitelj nismo konkurenčni in izgubljamo posel. V letu 2024 je evropska avtomobilska industrija padla za 7 odstotkov oz. je bilo prodanih 29,9 milijona manj vozil. Na drugi strani pa je kitajska industrija zrasla za 16 odstotkov, kar pomeni 21,6 milijona vozil. To postaja velika težava celotne evropske industrije, kjer je še nedaleč nazaj avtomobilska industrija predstavljala gonilo rasti.
Zaradi stagnacije evropske avtomobilske industrije in nizke rasti naročil v Impolu za leto 2025 ohranjamo poudarek na razvoju novih program-ov, predvsem za trde zlitine in varnostne komponente.
V Impolu se zato strateško odmikamo od enostranske vezanosti na avtomobilske programe in iščemo priložnosti za rast v:
– industrijskih aplikacijah (strojegradnja, energetika),
– transportu (kmetijska, tovorna in gradbena mehanizacija) in obrambi,
– trajnostni embalaži (folije, barvani program).
KJE VIDIMO NAJVEČJE PRILOŽNOSTI ZA RAST IMPOLA V LETU 2025?
Ko govorimo o letu 2025, so to kratkoročni ukrepi:
– krepimo kapacitete proizvodnje folij v Slovenski Bistrici in Šibeniku,
– krepimo kapacitete barvanih izdelkov v Impolu Seval,
– preko članstva v različnih združenjih (GZS, ACS, GOIS …) iščemo priložnosti v različnih industrijah,
– krepimo talilno-livne kapacitete z namenom nižanja stroškov vhodne surovine.
Urša Zidanšek
Še več novic iz Impola lahko najdete v novi številki Metalurga.
